*

3BT - turistien ja maalaisten ratikka

  • Uudet ratikkalinjat - HKL
    Uudet ratikkalinjat - HKL

Vanha kolmosen ratikkalinja oli erityiseti turistien suosiossa, kuulutuksineen päivineen. Antoi oivan kiertoajelun  pääkaupunkimme nähtävyyksistä yhden lipun hinnalla. Sittemmin pienempien linjamuutoksien takia se hajoitettiin kahteen numeroon (2 & 3), mutta periaate pysyi samana. 

Nyt kaikki traditiot murretaan. Katso oheista linjakarttaa, joka astuu voimaan ensi viikolla. 

Tottumattonta voin johdattaa läpi viidakon:
Periaate on, että yksi ratikka kiertää puolitoista kertaa kantakaupungin ympäri ja käyttää siihen puolitoista tuntia.

Saavumme Tallinnasta Länsiterminaaliin ja hyppäämme 7:n ratikkaan (tänään vielä 9). Yhdeksikön linjasta poiketen uusi 7 kiertää lenkin Krunikassa, mikä hidastuttaa kauemmaksi kiirehtiviä matkailijoita. 

Kalllion ja Vallilan kautta saavumme Länsi-Pasilaan, missä kuljettaja veivaa 2-numeron ratikan näyttöön. Tällä tunnuksella ajetaan Etu-Töölön kautta kiepaten Aleksille, jossa osalta tunnustellaan edellisen ajon (7) kiskonjälkiä. Päädytään Kauppatorille ja edelleen Olympialaiturille, jossa veivataan uusi numero (3) näyttöön.

Tehtaankadun ja Rööperin kautta mennään taas Rautatieaseman editse, ja päädytään Kallion kautta Mannerheimintien päähän, kunhan Reijolankadun uudet kiskot saadaan asennettua. Sitä ennen käydään Töölön halleilla (Sipoon kirkko) kääntymässä, ja päinvastaista reittiä toisinpäin. 

Selitä tämä englannin tai muulla kielellä turistille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Ennen kulkivat silmukkareittiä 3B ja 3T.
T oli tietenkin Töölö, mutta 3B?

B=Berghäll (Kallio) ja yllättäen T onkin Tölö. Kaksikielisessä maassa kun ollaan.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Pk-seudun yölinjojen tunnuksena on N (Natt). Yllättikö ketään?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Aikanaan N-juna ajoi Nikkilään, Nickby, jossa oli suuri Helsingin mielisairaala.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Kaupungin kokoon nähden on taas saatu aikaam valtavan monimutkainen härdelli. Ei saa olla liian yksinkertainen.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Helsingin keskustassa katselen ratikoiden numeroita. Mistähän tuokin ratikka tulee ja mihin menee, esim. 2 tai 9 tai 7 tai 3. Ei aavistustakaan. Eikä auta jos yritän linja kerrallaan opetella, se unohtuu saman tie, niin kummallisia reitit ovat.

Onneksi ei tarvii ratikoita käyttää.

Kerran yritin löytää selkeää ratikkakarttaa, josta näkisi heti jokaisen linjan reitin ilman että ne sotkeentuvat keskenään. Sellaista karttaa en löytänyt.

Tulee ikävä Lontoon metrokarttaa, tai Rooman metrokarttaa. Berliinistäkin löytyi kaupungin ympäri molempiin suuntiin kulkeva ympyräjuna, turistille mitä mainioin linja.

Helsinki on maailman sekavin kaupunki.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

HKL:n linjojen numeroilla on pitkät historialliset perinteet.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Ratikkalinjojen kömpelyydestä ja sekavuudestako johtunee että Senaatintori täyttyy pysäköidyistä busseista. Tänä kesänä laskemani ennätys on (vähintään) 20 samanaikaisesti pysäköityä bussia.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Risteilyturisteja rahdataan bussilla paikasta toiseen. Heillä ei ole lyhyen pysähdyksen aikana mahdollisuutta opetella raitiovaunureittejä.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Kauan sitten myös 7 ajoi ympyrää kumpaankin suuntaan. Se oli selkeä linja. Tänään en saa selvää miten 7 nykyään kulkee, mistä tulee, mihin menee.

Kolmosen kasikuvio kumpaankin suuntaan oli tosi hyvä idea. Hajotettu on sekin. Taustalla taitaa vaikuttaa rakennusliikkeiden tarpeet, saada asunnot myytyä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kauan sitten myös 7 ajoi ympyrää kumpaankin suuntaan.

Juhani, ei niinkään kauan. Kyllä ajaa vielä huomenna ja sunnuntainakin ympyräreittiä. Muistelet varmaan aikaa, jolloin 7:n ympyrä oli pienempi, pohjoisessa linjaa Helsinginkatu noudattaen?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset