Harhaanjohtavaa EU-vaalimainontaa

  • Kokoomuksen ehdokas
    Kokoomuksen ehdokas
  • Katujulisteena ämparien kera
    Katujulisteena ämparien kera

Eikö Kokoomus luota enää omaan imagoonsa, kun pitää purjehtia persujen tunnusten alla? 

Kokoomuksen eduskuntaryhmän tiedotussihteeri Tuomas Tikkanen on tiedotuksen ammattilaisena kehitellyt kuvan mukaisen mainosbannerin. Siinä hän ansiokkaasti käyttää: 

  • Persujen keltaista taustaväriä
  • PS:n logoa muistuttavaa tunnusta, sekä
  • Viittausta J. Halla-ahon tuloon takaisin Brysselistä ja Tikkanen ikäänkuin hänen tilalleen. Se on suoraan kopioitu PS:n Mika Raatikaisen tunnuslauseesta. Raatikaisella on kuitenkin oikeus käyttää sitä, koska hän istuu nyt eduskunnassa Halla-ahon sijaisena.

Taitaa olla EU-vaalien tähänastinen rimanalitus?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Jussi Niinistö kokeili lievästi samanlaista mainontaa ek-vaaleissa. Ei ihan riittänyt. Tikkanen on niin tuntematon, että hänen kampanjansa taitaa sataa PeSun laariin.
Suosituimman puolueen siivellä on toki hyvä yrittää, kun omat eväät eivät riitä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Mainos on persujen mainoksen parodia ja siinä asetutaan vastavoimaksi Halla-aholle ja persuille yleensä. Aika mnielenkiintoinen tulkinta, että siinä hämättäisiin jotain uskottelemalla ehdokkaan olevan persu kun koko viesti on päinvastainen ja persuja vastaan suunnattu.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Rima menee aika alas kun näyttää Huhtasaaren tekemältä.

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Hei Harri! Tuo vaikuttaa olevan tehty vinoilumielessä persuja vastaan, eli itse näin saman, mitä Janne tuossa sanoo.

On kuitenkin aika uskaliasta käyttää samoja värejä persujen kanssa, koska siinä saattaa olla vaarana, että kun tuota väriyhdistelmä viljelee, niin ihminen alitajuisesti äänestää persua, jolloin mainos kääntyy itseään vastaan.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

On selvää että mainoksen viesti on päinvastainen kuin Persuilla.
Silti, käytettyä kikkailua voisi odottaa joltain "villiltä" ehdokkaalta, ei arvostetun puolueen virkailijalta.

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Tuosta "arvostetun puolueen" ollaan vähän eri mieltä;)

Kai tuo kertoo lähinnä hädästä, että persut voittaa EU-vaalit.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #5

Sanotaan sitten, että 'asemansa vakiinnuttaneena, vanhana puolueena'. :)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

En minäkään pidä mainosta kovinkaan onnistuneena enkä tuon perusteella ehdokasta äänestäisi. Toisaalta se pomppaa esille, mistä tämäkin blogi on osoituksena, varmaankin huomiota sillä on haettu. Sitä ja vastakkainasettelua, haastamista.

No, minulla on oma ehdokas valittu ja hän erottuu osaamisellaan ja pätevyydellään.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Nimenomaan.
Näitä visuaalisia viestejähän on tutkittu paljon mm mainonnan rahoituksella: mainontahan tarvitsee kipeästi
nopeasti alitajuntaan iskeytyviä ja jääviä tehoiskuja, koska tila ja aika mediassa ovat kalliita.

Kun mainoksia toisaalta on yhä enemmän, mainonnan informaatio(!)tyyppi muuttuu yhä vallitsevammaksi.
Ihmisten lukutapa on yhä enemmän silmäillyä ja yhä vähemmän lukemista.

Tällöin alkuperäisen visuaalisen viestin kääntämisessä päinvastaiseksi täytyy olla erittäin taitava.

Kun kokoomus on tunnetusti täynnä eksperttejä rahan tehokäytössä sekä vaalimainonnassa että muutenkin,
on tapahtunut joko kömmähdys tai sitten ovela veto.

Veikkaan jälkimmäistä:
onhan sielunveljeys persujen kanssa käynyt yhä ilmeisemmäksi joistain taktisista "kiistoista" huolimatta.
Tässä ei ilmeisesti pelätä suurta vahinkoa tapahtuvaksi, vaikka sympatiat menisivätkin persuille.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Hieman alkuun myötähäpeää aiheuttava mainos, mutta eipä siinä mitään. Saahan sitä melkein kaikenlaista vaalikikkaa kokeilla. Tuon mainoksen vaikutus nyt ei taida sataa kyllä Tikkasen laariin.

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Itselläni ei sinänsä aiheuttanut mitään tunteita, kun ymmärsin mitä tuolla on haettu. Kaikenlaista piilovinoilua siinä oli tehty mainonnan keinoin.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mikäs olikaan kyseessä PS tai jonkin ehdokkaan (?) logossa josta nousi tälläkin saitilla melkoinen meteli jokunen aika sitten? Vertailtiin johonkin Suomi 100-juhlavuoden logoon, jossa väri ja kirjaintyyppikin olivat kuuleman mukaan samat. Mitä eroa on nyt sitten tällä kokoomusehdokkaan vaalilogossa, joka näyttää jokseenkin harhauttavsti niin värimaailmaltaan kuin muutoinkin logon muodoltaan PS:n logolta, jota käyttävät luvan kanssa puolueen omat ehdokkaat. Kysyn vaan, että missä rypevät nyt kriitikot ja syyttelijät?

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Piti oikein suositella Rautiaisen blogia, jos niitä kriitikoita ilmaantuisi paikalle;)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Näköjään bannerin ilmeisen tarkoitushakuinen tavoite järkyttää ja närkästyttää persuja toimii.

Parodioiminen on eri asia kuin kopiointi.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Heh, Janne, eikös tässä puheena olevassa tapauksessa kyse ole kuitenkin kopioinnista jolla tehdään parodiaa mukamas? Näin itse tämän näen. Ei sillä, että minulle tästä on minkään valtakunnan haittaa. Kunhan vain toin esiin millä tavalla täällä kansalaiset mihinkin puuttuvat. Naureskelen itsekseni. :D

https://shikaani.blogspot.com/2010/10/parodia.html

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kyseessä ei ole pelkkä nettipila, vaan harhaanjohtavaa teemaa on käytetty systemaattisesti myös katujulisteessa ämparienjaon kera. Kuva n:o 2 lisätty blogiin ja todisteaineistoon.

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Vastakkainajattelua tuossa selvästi haetaan suhteessa persujen agendaan. Tuosta voi tietenkin halutessaan nostaa isommankin äläkän, mutta johtaako se sitten mihinkään, en osaa sanoa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Ritva, en ole ajatellut nostaa tämän kummempaa äläkkää, eikä se ole mun tehtäväkään.
PS:n kansanedustaja Mäkelä on siihen twitterissä reagoinut ja moni muukin.

Ko. mainos on jo luonut uusia bänneriehdotuksia Tikkaselle, joissa hyödynnetty joidenkin viljelemää "Eurostoliitto"-teemaa. En niitä täällä kuitenkaan enempää esittele.

Kaikenkaikkiaan kyseessä on monin tavoin epäonnistunut erottautumisyritys, joka ei ansaitse sitä huomiota, jota on olen sille tällä blogilla tuonut. Sori siitä,

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #18

Lieneekö Tuomas Tikkanen saanut oppia Ellun Kanoissa, jossa on oman kotisivunsa mukaan ollut ennen siirtymistään eduskuntaan kokoomuksen tiedotussihteerin toimeen 2018. Onkohan viestintäkonsulttia opetettu kopioimaan hyviä mainoksia toisilta?

"Kokoomuksen eduskuntaryhmä, 2018-
Tiedotussihteeri 1/2018

Ellun Kanat, 2016-2018
Viestintäkonsultti"

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #19

Tikkasen temppu ei kyllä osoita kovinkaan korkeaa ammattitaitoa tai -etikkaa.

Toimituksen poiminnat